Stejně jako minulý rok jsme i letos uspořádali seminář pro rodiče našich hokejistů. Účast byla opět vysoká. „Jsme rádi, že se kapacita opět naplnila. Je vidět, že daná témata rodiče zajímají. Děkuji všem zúčastněným a hlavně přednášejícím a na příští rok se budeme snažit náplň semináře trošku pozměnit," řekl šéf našeho klubu Martin Cimrman.

Ing. Šárka Hodslavská, výživové poradenství
Centrum sportovní ortopedie a medicíny Teplice

Pokud dět aktivně sportují, měli by jejich rodiče dbát na jejich stravu. „Pokud dítě sportuje, potřeba energie a živin je o to důležitější. Pokud by výživa byla nedostatečná a správná, může docházet k problémům jako jsou častá nemocnost, úrazy, děti mohou být unavené a snižuje se jejich sportovní výkonnost," upozorňuje Šárka Hodslavská. Rodiče mohou své děti průběžně sledovat. „Nejjednodušší ukazatel, i když ne všeodpovídající, je BMI." Co se týká stravy, ideální je se vyhýbat sladkým a smaženým jídlům. „Nejvíc by měly být zastoupeny sacharidy. Večer, v dostatečné vzdálenosti před sportovním výkonem, jsou ideální třeba ovesné vločky, rýže, brambory, celozrné výrobky, které se déle tráví a energie vydrží déle," doporučuje Šárka Hodslavská. „Ovoce, tyčinky, bílé pečivo, sušené ovoce jsou naopak lepší až po skončení aktivity," dodává. Důležitý je také přísun bílkovin. „Padesátikilové dítě by mělo mít 75g bílkovin za den, což je třeba plátek masa a dvě vajíčka, jogurt a dva plátky šunky a sýra. Ideální jsou masa, mléčné výrobky, kde dávejte přednost zakysaným. Lepší jsou poctivé výrobky, ne light produkty," říká výživová expertka. Podle ní je zásadní i pitný režim. „Dítě by mělo pít průběžně, nedohánět večer. Desetileté dítě by mělo vypít dva a půl litru. Před aktivitou by nemělo pít studenou ledovou vodu, lepší jsou 4 deci tekutiny v pokojové teplotě. Naopak po zátěži je mírně chlazená tekutina fajn." Před tréninky by se děti neměly přecpávat. „Ideální je zhruba dvě hodiny před tréninkem si dát ke svačině žitný obložený chleba, banán s jogurtem a neslazeným müsli. Po tréninku jsou pro tělo dobré rychlé cukry, tedy ovoce nebo smoothie, tyčinka nebo regenerační nápoj. Když se zanedbá strava, sníží se regenerační proces až o 80%. Proto je tak důležitá," tvrdí Šárka Hodslavská.

Bc. Ondřej Klement, fyzioterapeut
Centrum sportovní ortopedie a medicíny Teplice

Nejlepší kompenzací je jiný pohyb. „Po zápasech, turnajích, trénincích si myslíme, že nejlepší je strečink. V hlavně to všichni máme, není to špatně, ale lepší je bazén, sauna, kolo. Jiná sportovní aktivita je fajn, lépe zmírní následky jednostranného sportu než strečink. Ten nedevalvuji, ale museli bychom ho udělat moc. Praktičtější je změnit pohyb," tvrdí Onřej Klement, který je zároveň trenérem v našem klubu. Důležité je, aby rodiče své děti sledovali. Nejen jejich pohyb, ale i chůzi nebo když sedí. „Držení těla nepodceňujte," říká. Děti by se měly hýbat nejen na zimním stadionu v rámci tréninkových jednotek, ale i ve volném čase. „Apeluji na rodiče, aby s dětmi podnikli o víkendu sportovní aktivity. „Spontánní pohyb je skvělý. Výborné jsou i doplňkové sporty. Pokud chceme mít elitního sportovce, je prokázáno, že pokud začne se specializací později, dosahuje vyšší výkonnosti. Netlačme na pilu na děti už v šesti osmi letech," doporučuje Onřej Klement. Rodiče by měly dětem připravit vhodnou obuv. Měly by mít civilní a běžeckou obuv. „Dost často vidím na suché přípravě, že děti přijdou v neběžeckých kotníkových kožených neprodyšných botech. Inklinují pak k tomu, že smajdají a škodí si," říká zkušený fyzioterapeut. Děti by měly dodržovat také večerku v rozumný čas. „Kvalita spánku je důležitá. Když ho mají děti málo, roste u nich riziko obezity. Opravdu to spolu souvisí. Děti by chtěly ponocovat, hlavně o víkendech, ale nemělo by se to přehánět," usmívá se Ondřej Klement. Pokud děti mají problémy, rodiče by je neměli brát na lehkou váhu. „Když budou mít bolesti kolen, vyhledejte odborníka. Nemávejte nad tím rukou. Je přínosné, když se problém objeví včas. Většinou se nejedná o nic fatálního, ale čím dřív se začne s nápravou, tím lépe," tvrdí Ondřej Klement. „Dneska není nic neobvyklého, když mají vážná zranění kolen i děti, které ještě nedokončily růst. Je to rannou specializací a tím, že tlačíme na výkony. Nabízejte dětem všechno možné, pestrost pohybu je důležitá."


Martin Cimrman, šéftrenér HC Teplice
Na semináři se klubový předseda lehce dotkl tématu psychologie malých sportovců. Rodiče zrazoval od tzv. car coachingu. „Není vhodné, jakmile dítě dohraje zápas, turnaj nebo dokončí trénink, abyste si sedli do auta a celou cestu do nich hučeli, jak to a to udělal špatně. My trenéři to s nimi zhodnotíme, takže není vhodné, aby to pak děti další hodinu museli poslouchat v autě," říká Martin Cimrman. Hráčům a hráčkám podle něj nepomáhá ani komunikace s rodiči během tréninků i zápasů. „U některých dětí to vidíme jako zásadní. Na ledě se jim nepovede klička, nedejbože nedají z nájezdu gól a první věc je, že se podívá na tribunu na tatínka nebo maminku, jestli to bylo dobrý anebo na houby. Ono se to nezdá, ale je to důležité a taková komunikace dětem během sportovního výkonu nesedí. Nechte je být, ztraťte se jim z dohledu a dívejte se v klidu na zápasy. Lepší, než se rozčilovat. Stejně dětem během zápasu nepředáte nic," tvrdí Martin Cimrman.